Školj sv. Pavla

Školj Sv. Pavla

Ostanki vodnega
stolpa

Steza do vrha Školja sv. Pavla vodi od stolpa v levo do naravnega prehoda v skalnem robu, kjer vas vijugasta stezica varno popelje vrh skal (seveda lahko izberete tudi nekoliko težjo pot in skale preplezate), od tam pa sledite dobro vidni stezici, speljani le nekaj metrov od roba, ki vas povede do cerkvice sv. Pavla, okoli katere lahko poiščete tudi ostanke starih obzidij. Med počitkom ob cerkvici ne pozabite občudovati lepega razgleda, ki sega na severu od Nanosa prek Gore do Čavna, na jugu pa ležijo pred vami Vipavska Brda.

V Vrtovin se lahko vrnete po poti, po kateri ste se povzpeli, lahko pa izlet še malce zaokrožite:

• Tisti, ki ste se povzpeli po markirani poti, se lahko vrnete po bližnjici, speljani po kolovozih.
  • Tisti, ki ste se povzpeli po nemarkiranem kolovozu, se lahko vrnete po nekoliko daljši (delno asfaltirani) markirani poti.
  • Od sv. Pavla lahko se lahko povzpnete še do Kuclja na Čavnu.

Če ste se odločili za vrnitev v Vrtovin, se od cerkve sv. Pavla po stezici spustite mimo vodnega stolpa in nato po stezici/kolovozu do hiš v Lozarjih (mimo teh hiš ste se povzpeli do sv. Pavla), kjer se morate odločiti, ali boste sledili markacijam ali pa svojemu orientacijskemu čutu.

Cerkev sv. Pavla

Pogled na Vrtovin

Še zadnji pogled
na Školj sv. Pavla

Vrnitev po markirani poti

Po asfaltu se od Lozarjev odpravite do Guštinov, kjer se pri kapelici z leve priključi cesta iz Fevčev. Za prvimi hišami se v desno odcepi kolovoz (markacije so slabo vidne), ki vas skozi gozdiček in nato nad travnikom popelje do Jame in Subanov. Za prvo kmetijo zapustite kolovoz in se po ozki stezici v desno spustite do asfalta, ki mu sledite do prvega razcepa.

Tam izberete srednjo cesto, ki se kmalu spremeni v širok kolovoz. Po krajšem spustu vas ta pripelje do zapuščenih hiš v Šatejih, kjer se začne asfalt, po katerem se spustite do šole v Vrtovinu.

Vrnitev po nemarkiranih kolovozih

Takoj za prvimi hišami zavijete precej ostro desno na kolovoz, ki se spusti čez travnik in zavije desno v gozd. Kolovoz vas kmalu pripelje do naslednjega zaselka (Kocjanov), kjer po nekaj metrih asfalta med hišami pri kapelici spet zavijete desno na kolovoz. Ta v začetku zavije precej desno, prečka potok, nato pa se razcepi. Sledite levemu kraku navzdol ob potoku do kmetije, kjer se spremeni v makadamsko cesto, ki se asfaltu skozi Vrtovin priključi nekaj metrov pred šolo.

Komentar (Nejc Jogan, 31. 1. 2005)

Že pogled od Sv Pavla proti vzhodu nam nad Lozarji razkrije nenavadna travnata pobočja s posameznimi košatimi drevesi. Spust s Školja po vzhodnih pobočjih naravnost proti Lozarjem (dobro shojena pot se prične med skalovjem nekaj 10 m severno od cerkvice) pa nas kmalu pripelje do teh dreves, ki so sami orjaški pravi kostanji. Očitno jih domačini lepo negujejo in vzdržujejo, a verjetno bi tudi kak prišlek od drugod v jesenskem času lahko nabral kaj zase.
Še botanična zanimivost: na skalovju južno od Sv. Pavla je eno redkih nahajališč jeseni temnomodro cvetočega navadnega ožepka (Hyssopus officinalis), ene naših najbolj prijetno dišečih ustnatičevk.