Školj sv. Pavla

Vzpon iz Vrtovina

Parkirajte pred kozolcem

Izlet začnete v Vrtovinu, vasi severno od stare magistralne ceste Ajdovščina–Nova Gorica. Avtocesto po Vipavski dolini zapustite na izvozu Ajdovščina (in nadaljujete vožnjo proti Novi Gorici) ali Vogrsko (in sledite kažipotom proti Ajdovščini). Približno na polovici poti med izvozoma boste naleteli na enega najkrajših naselij na slovenskih cestah, saj je od table za začetek Vrtovina do table za njegov konec manj kot 100 metrov. Tam zapustite magistralno cesto in zavijete proti severu. Po krajši vožnji med hišami boste pripeljali do lično urejenega kozolca s starim vozom, levo od njega pa boste opazili širok makadam, na katerem lahko parkirate. Ob koncih tedna lahko poskusite parkirati tudi pri šoli kraj vasi – zapeljete se naravnost skozi vas, šola je zadnja hiša na levi strani pred pokopališčem.

Če ste se odločili za domačinom bolj prijazno parkiranje na začetku Vrtovina, se po asfaltni cesti mimo cerkve sprehodite skozi to slikovito vipavsko vas. Med sprehodom vas bo najprej spremljal potok, nato vas bo visoko nad vami pozdravil Kucelj na Čavnu, sredi vasi pa si oglejte tudi zanimiv osmerokoten zvonik cerkve sv. Marije. Pred šolo se morate odločiti, ali boste sledili markacijam ali pa boste raje zaupali svojim občutkom.

Vzpon po markirani poti

Pogled na Vrtovin

Markacije proti Kuclju in Čavnu vas spremljajo že vse od magistralne ceste. Mimo šole jim sledite po ozki asfaltni cesti, ki se med šolo in pokopališčem usmeri v levo, nato pa se hitro vzpne do zadnjih (zapuščenih) hiš v vasi, kjer se spremeni v kolovoz. Ta vas v nekaj minutah vzpona po razglednem travnatem pobočju pripelje do Subanov, kjer vas spet pričaka asfalt. Na razcepu v Subanih nadaljujete vzpon naravnost proti Kuclju, ki ga ves čas vidite pred seboj (desna cesta vodi nazaj v dolino, leva pa proti Kocjanom). Že čez nekaj metrov pa vas čaka manjše orientacijsko presenečenje – na zidu desno od ceste vam komaj vidna markacija namigne, da zapustite asfalt in se začnite vzpenjati po ozki zaraščeni stezici desno po pobočju.

Tu zavijete levo

Takoj za prvim gozdičkom se stezica spremeni v kolovoz; markacijam sledite v levo skozi leso, nato pa nad robom travnika čez potok po vse širšem kolovozu do asfaltne ceste v Guštinih. Na tej zavijete levo, pri kapelici pa zapustite markirano pot in se po levi asfaltni cesti sprehodite do hiš v Lozarjih. Tam vas cesta popelje med hišami, za zadnjo hišo pa se asfalt spremeni v kolovoz, ki najprej prečka potok Čuklja, nato pa zavije rahlo v levo. Na razcepu za potokom izberete srednji kolovoz (tistega, ki vodi položno naravnost); ta se kmalu zoži v stezico, pojavijo pa se tudi prve oznake, ki vas čez kraške travnike popeljejo proti Štirni pod dobro vidnim skalnim robom Školja sv. Pavla. Slabih 150 metrov pred prvim ciljem izleta se steza razcepi, izberete desni (dvigajoči se) krak in po minuti ali dveh se znajdete pred ostanki rimskega stolpa nad vodnim zajetjem.

Vzpon po nemarkiranih kolovozih

Cerkev v Vrtovinu

Asfaltno cesto skozi Vrtovin zapustite nekaj metrov pred šolo, kjer se tik pred potokom Vrtovinšček v levo odcepi makadamska cesta. Ta vas po krajšem vzponu pripelje do kmetije, pri kateri boste lahko z malce sreče opazovali čredo konj. Kmetiji se izognete po desni in nadaljujete vzpon po precej blatnem kolovozu, ki vas vodi ves čas blizu potoka, dokler končno pred zaselkom Kocjani ne zavije v desno, prečka potok in vas po nekaj metrih pripelje do kapelice ob asfaltni cesti.

Na asfaltu zavijete levo, se sprehodite med hišami v Kocjanih, za zadnjo hišo pa poiščete naslednji kolovoz. Ta zavijuga po pobočju, najprej v desno, nato v levo, nazadnje pa se tik pred potokom dokončno obrne proti severovzhodu in vas čez travnato pobočje popelje do asfaltne ceste v Lozarjih. Tako kot v Kocjanih zavijete levo (zgrešiti ne morete, saj je Školj sv. Pavla dobro viden levo od vas) in se tako priključite vzponu po markirani poti.

Komentar (Nejc Jogan, 31. 1. 2005)

Že pogled od Sv Pavla proti vzhodu nam nad Lozarji razkrije nenavadna travnata pobočja s posameznimi košatimi drevesi. Spust s Školja po vzhodnih pobočjih naravnost proti Lozarjem (dobro shojena pot se prične med skalovjem nekaj 10 m severno od cerkvice) pa nas kmalu pripelje do teh dreves, ki so sami orjaški pravi kostanji. Očitno jih domačini lepo negujejo in vzdržujejo, a verjetno bi tudi kak prišlek od drugod v jesenskem času lahko nabral kaj zase.
Še botanična zanimivost: na skalovju južno od Sv. Pavla je eno redkih nahajališč jeseni temnomodro cvetočega navadnega ožepka (Hyssopus officinalis), ene naših najbolj prijetno dišečih ustnatičevk.