Kucelj iz Vrtovina

Vzpon po pobočju
Kuclja

Kapelica ob poti

Takoj za prvim gozdičkom se stezica spremeni v kolovoz; markacijam sledite v levo skozi leso, nato pa nad robom travnika čez potok po vse širšem kolovozu do asfaltne ceste v Guštinih. Na tej zavijete levo, nato pa desno okoli kapelice in po dobrih sto metrih levo na dobro utrjeno makadamsko cesto. Ko boste že dodobra naveličani hoje po asfaltu in makadamu, vas bo končno osrečil kažipot proti Čavnu, ki vas usmeri desno na kolovoz. Po dvajsetih minutah položnega vzpona se lahko na razcepu odločite, ali se boste povzpeli na Kucelj ali na Čaven (čez Malo goro). Pot proti Kuclju (levi krak) v začetku teče po kolovozu, nato pa zavije v grapo, ki jo je poleg planincev posvojil tudi manjši potoček, zato je po dežju neprijetno blatna in spolzka. Grapa je ponekod precej zaraščena, redke markacije vas pošiljajo naravnost v robidovje, zato se raje umaknite na desni travnik, kjer boste hitro opazili grapi vzporedno stezico.

Pozor: Tu in tam boste v grapi naleteli na ostanke električnega pastirja. Žice, dobro skrite med listjem, vas bodo mimogrede »položile« v blato.

Na vrhu krajšega vzpona zapustite grapo in sledite skalnati stezi, ki se zložno dviga skozi redek gozd do razglednih travnikov (lep je pogled na Črne hribe, sredi katerih se blešči Pedrovo), kjer zavije v desno in vas (po uri in pol vzpona iz Vrtovina) končno pripelje k vznožju Kuclja. Z desne se priključi pot s Školja sv. Pavla, vas pa markacije popeljejo strmo navzgor po stezici, ki se v ključih dviga po precej strmem pobočju. Tu in tam se znajdete na skalnem robu, od koder se odpre pogled na Vipavsko dolino, Vipavska Brda in Kras, v ozadju pa boste že opazili Jadransko morje.

Nad 1000 metri nadmorske višine se gozd zredči, steza, speljana po kraških travnikih, poraslih z redkimi borovci, pa vas v nekaj minutah pripelje do starega kolovoza, ki se skozi Ušja vrata spušča s Trnovskega gozda v dolino. Ne sledite mu, temveč zavijte nazaj desno proti Kuclju, ki ga že vidite pred seboj. Čaka vas le še strm vzpon do grebena, nato pa nekoliko bolj zložen vzpon ob njem do vrha Kuclja, kjer boste med počitkom zagotovo uživali v čudovitih razgledih. S Kuclja se lahko vrnete v Vrtovin po poti, po kateri ste se povzpeli, lahko pa uberete tudi eno od krožni poti:

• Spustite se proti Domu na Čavnu, na sedlu, kjer se začne pot vzpenjati proti planinskemu domu, pa zavijete desno (proti Kamnjam) in se spustite do Male gore (spust je opisan v izletu iz Stomaža na Čaven). Tam zavijete desno proti Vrtovinu. Pot se pod pobočjem Kuclja združi z markirano potjo, po kateri ste se povzpeli. Po tej se nato vrnete v Vrtovin.
  • Če bi se radi med spustom izognili asfaltu in makadamu, se lahko s Kuclja spustite po nemarkiranih (a dobro vidnih) kolovozih. Ta pot je opisana v naslednjem razdelku.

Komentar (irena breščak, 3. 8. 2009)

Pod školjem sv. Pavla nad Vrtovinom domačini gojijo marone (pravi kostanj). Nikar v jesenskem času kot popotniki pod njimi ne nabirajmo kostanja, saj so to njihova sadna drevesa, katerih plodove prodajajo. Toliko v vednost popotnikom iz notranjosti Slovenije, ki ste navajeni, da je nabiranje kostanja prosto, kot recimo, nabiranje borovnic. Podobno obnašanje naj velja tudi za Goriška Brda, kjer je pravi kostanj na travnikih gojeno sadno drevo.

Komentar (suzana gregorc, 25. 8. 2008)

Lep pozdrav vsem. Čeravno živim le nekaj metrov proč od Čavna, sem šele letos uspela prilesti tudi na Kucelj. Navdušena nad razgledom, še bolj pa nad tem da po tem strmem pobočju rastejo tudi planike. Zmeraj sem bila prepričana, da te krasotice rasejo le na višjih planinah. Nastalo je nekaj krasnih slik, ki jih na žalost ne znam prilepiti. Zagotovo pa bom tja še šla. in seveda dobri planinski čevlji niso odveč! :D

Komentar (polona Besednjak, 17. 2. 2008)

Gospod Slavko Štefančič...pod vrhom Kuclja je na obrobju velika gmota kamenja..približno v sredini je na špici naravni portret Prešerna le dobro morate opazovati ;) Imam tudi sliko a je žal ne morem prilepit sem :)..mogoče boste prihodnjič bolj pozorni pa ga boste opazili..pa srečno