Obronki Bržanije: od Hrastovelj do Zazida

Mimo Zazida

Po kolovozu
proti Zazidu

Kolovoz se zlagoma dviga po vedno bolj kraškem svetu po dolini med Podpeškim Brgodcem in Jerebinami, nato pa naenkrat zavije ostro levo. Zapustite ga in sledite ožji stezi, ki vodi naravnost. Čaka vas najlepši del izleta – hodite po zapuščenem kolovozu med posameznimi borovci; v sončnih dneh vas bo prijetno grelo sonce, zatišni kotički pa tudi pomladi dajejo vtis zgodnjega poletja. Steza, ki je večinoma zaraščena s travo in zato zelo prijetna za hojo, se počasi oži in postaja vedno bolj zabrisana, vendar se nikakor ne morete izgubiti, saj vas na levi ves čas spremlja skalni rob Podpeškega Brgodca.

Zazid z Jampršnika

Dobrih petsto metrov pred Zazidom se steza dvigne do skalnega roba, se vzpne čezenj in vas med skrbno obdelanimi vinogradi in travniki pred Zazidom pripelje do asfaltne ceste, ki skozi Podpeč in Zazid pelje do Ratitovca. Po cesti hodite približno sto petdeset metrov, nato pa zavijete navzgor, do nogometnega igrišča. Za njim boste opazili ozko stezico, ki se vzporedno s cesto zložno dviga skozi borov gozd (pot naj bi bila markirana, vendar razen dveh skorajda izbrisanih rdečih črt nekje na sredi poti oznak ne boste opazili). Med dvigovanjem steza počasi zapusti gozd, se razcepi (zavijete desno) in vas pripelje na kolovoz, ki vas bo popeljal čez kraške travnike Šuštivja. V marcu boste na teh travnikih našli obilico istrskih telohov, tu in tam pa vas bo med suho travo osrečil tudi osamljen cvet progastega žafrana.

Kolovoz počasi zavije levo, se spusti v kraško dolino, nato pa vas po sosednjem pobočju počasi odpelje proti pobočjem Gradeža, ki ga že vidite pred seboj (njegov travnati vrh je zelo dobra orientacijska točka). Ko se z leve priključi pot, ki pelje s Slavnika, postanejo markacije znova zelo pogoste in dobro vzdrževane. Travnike kmalu spet zamenja gozd, in že po nekaj minutah se znajdete na naslednjem skalnem robu, čez katerega se začnete počasi spuščati proti kolovozu, ki se iz Dola pri Hrastovljah dviga proti Gradežu.

Pogled na morje

Kraški travniki med
Zazidom in Dolom

Na tem kolovozu zavijete desno in se po strmem klancu spustite do železniške proge pri Dolu (med spustom vas čaka še pogled na morje). Za mostom čez progo postane kolovoz precej položen in vas kmalu pripelje do asfaltne ceste v Dolu. Sredi njega pri spomeniku zavijete levo navzdol (v bližini boste opazili kažipot za Zanigrad), nato pa se po asfaltni cesti vrnete v Hrastovlje.

Preden se boste odpeljali iz Hrastovelj, si morate ogledati še notranjost cerkve. Da ne pokvarim presenečenja, naj samo namignem, da je znameniti mrtvaški ples le eden od manjših prizorov v njej.

Ocena izleta: (simona dernulc, 12. 3. 2006)

Pot od Zazida napraj je (zopet) markirana. Ko zavijemo proti nogometnemu igrišču, je na cestni svetilki markirana smer Lačna - Mlini.