Obronki Bržanije: od Hrastovelj do Zazida

Iz Hrastovelj do Zanigrada

Cerkev v Hrastovljah, za
njo skale Kraškega roba

Krožno pot po obronkih Bržanije začnete v Hrastovljah, slikoviti kraški vasici, najbolj znani po znameniti cerkvi sv. Trojice s fresko mrtvaškega plesa. Do Hrastovelj boste prišli po cesti, ki se na dnu črnokalskega klanca odcepi proti Buzetu – sledite znakom za Buzet, na klancu proti Kubedu pa vas kažipot usmeri levo navzdol, nazaj v Rižansko dolino. Skozi ozke uličice v Hrastovljah se zapeljete do konca vasi, kjer vas čaka parkirišče, na katerem lahko brez skrbi pustite avto. Pred začetkom izleta si vzemite nekaj minut časa in uživajte v razgledu – za cerkvijo, ki je razen zvonika v celoti skrita za taborskim obzidjem, se v terasah dvigujejo strme apnenčaste stene Kraškega roba, levo v daljavi se blešči cerkev na Črnem Kalu, nad dolino pa se pne nov viadukt. Onkraj doline hitro opazite staro cerkvico sv. Štefana, vaš prvi cilj.

Prvi strmi vzponi

Pri parkirišču se že začnejo markacije, ki vas vodijo mimo cerkve po asfaltni cesti. Ta se hitro spusti nazaj v vas, sredi nje zavije desno navzdol v dolino Hrastovskega potoka, nato pa se na koncu vasi spremeni v širok kolovoz, ki zlagoma pripelje do mosta čez potok. Spomladi boste ob tej poti brž opazili čapljevce, hrušice, nekoliko niže pa pod drevesi blazine dišeče vijolice.

Za mostom se začne kolovoz najprej počasi vzpenjati, nato pa se razcepi in markacija visoko nad vami vas usmeri naravnost navzgor po stezici, ki se vije po strmem flišnatem pobočju proti progi. Po previdnem prečkanju proge (vlak boste zagotovo slišali precej prej, kot ga boste zagledali, saj se proga v okljukih vije po vsej dolini) se strmo vzpnete, najprej po flišu, na katerem tudi v suhih dneh prav neprijetno drsi, nato v ključih med skalami pod apnenčastim skalnim robom. Ko se povzpnete čez rob, se znajdete na makadamski cesti tik pred cerkvico sv. Štefana v Zanigradu.

Zanigrad

Pogled na Hrastovlje

Cerkev sv. Štefana

Po strmem vzponu si pri cerkvici sv. Štefana malce odpočijte in uživajte v pogledu na Hrastovlje, za katerimi se dviguje pobočje Lačne, nato pa nadaljujte po levem kolovozu, ki se zložno vzpenja do proge. Kolovoz vas že po nekaj metrih pripelje do Zanigrada, zapuščene vasice, kjer markirana pot zavije v levo; zapustite jo in nadaljujte hojo po kolovozu, pod železniško progo, nato pa jo na prvem razcepu uberite naravnost (po levem kraku).

Komentar (Ivan Pepelnjak, 20. 3. 2008)

Potek poti iz čez železniško progo v Zanigrad je spremenjen, opis poti najdete na straneh OPD Koper (http://opd.si/?page_id=215)

Ocena izleta: (simona dernulc, 12. 3. 2006)

Pot od Zazida napraj je (zopet) markirana. Ko zavijemo proti nogometnemu igrišču, je na cestni svetilki markirana smer Lačna - Mlini.